De 14e KlimClassic zit vol met uitdagende beklimmingen. Om deze klimmen goed te doorstaan geven we jullie nog 5 handige klimtips.

Klimtip 1 – Kies het juiste verzet

Het juiste verzet is erg belangrijk. Kies je een te zwaar verzet, dan zullen je benen snel verzuren. Kies liever voor een wat lichter verzet en een hogere cadans, dan blijven je benen langer goed!

Klimtip 2 – Fiets je eigen tempo

Tom Dumoulin liet het deze week nog maar eens zien in de klim naar Oropa toen Zakarin en Quintana in de aanval gingen. Hij bleef zijn eigen tempo fietsen en versloeg ze vervolgens op de top. Fiets dus je eigen tempo! Laat je niet opjutten door je fietsvrienden.

Klimtip 3 –  Houding

Zorg voor een ontspannen fietshouding. De benen mogen het werk doen en het bovenlichaam mag ontspannen. De meeste profs vinden het prettig om zittend klimmen af te wisselen met staand klimmen. Probeer het maar eens!

Klimtip 4 – Denk aan je ademhaling

Probeer niet te kort en vluchtig adem te halen. Het is beter om langzaam en diep te ademen. Zo blijf je rustig, hou je je hartslag onder controle en heb je meer zuurstof.

Klimtip 5 – Rust uit in de afdaling

Ben je eenmaal boven, dan volgt de afdaling. Gebruik deze om te herstellen, maar bovenal ook om te genieten!

 

Veel succes en plezier tijdens de 14e KlimClassic!