kalender

Hoelang mag je niks doen?

voordat je opgebouwde conditieniveau naar beneden schiet?

De meeste wielerprofs gaan in deze tijd 3 weken op vakantie en laten de fiets even voor wat ie is. Het geeft je de ruimte ‘even’ niks te moeten. Maar hoe zit het eigenlijk met het verliezen van conditie en spiermassa en het toenemen van gewicht in zo’n periode? Hoelang mag je niks doen voordat je opgebouwde conditieniveau naar beneden schiet?

Leeftijd

Het heeft wel degelijk met leeftijd te maken hoe snel je conditieniveau daalt. De dertiger hoeft zich minder druk te maken dan de veertiger laat staan de vijftig plusser. Kortom hoe jonger hoe langer je ‘rust’ periode kan zijn zonder dat dit al te veel invloed heeft. Je voelt het al aankomen; ben je boven de veertig, dan moet je er wel degelijk rekening mee houden en dus moet er een planning komen richting het wielerseizoen 2017.

Niks is vervelender dan het seizoen te starten met meer kilo’s dan waar je geëindigd was in 2016.

Magie

De magische grens van 3 weken niks sportiefs doen is er niet voor niets.

Wat gebeurt er eigenlijk? Door niet te gaan sporten wordt er minder stofwisseling gecreëerd en hierdoor vindt er een andere hormoonhuishouding in je lichaam plaats. Je brein is minder actief met aansturen van processen en is eigenlijk ook een beetje op vakantie. Doordat de geheugenfunctie van spieren kort is raken zij al na twee weken van slag. Hierdoor ontstaat er stress in je neurosysteem en kan je humeurig worden voor jezelf en voor je omgeving. Letterlijk en figuurlijk zit je slecht in je vel. Dit proces is onvermijdelijk voor mensen die gemiddeld 3x per week sporten.

Trek je het ‘niet sporten’ langer door, dan voel je je na de 4e week beter. De aanpassing op je systeem door je brein is doorgezet en de hormoonspiegels hebben zich aangepast. Levensgevaarlijk dus!

Door in deze periode doelen te stellen voor het nieuwe wielerseizoen zet je de eerste stap.  Het helpt je om de dikmakers makkelijker te laten staan tijdens de feestdagen. Daarnaast stimuleert het je om het fietsen/sporten op tijd weer op te pakken.

Rekensom

4 weken niet sporten maakt dat je ongeveer 8 weken nodig hebt om je conditie niveau op peil te krijgen, daar waar je gestopt was. En dit rekensommetje wordt alleen maar erger, het neemt zelfs kwadratische vormen aan wanneer je 6 tot 8 weken niet sport!

Kortom

Even lanterfanten is heerlijk. Maar sporten óók. Begin na 3 á 4 weken van inactiviteit echt weer met minstens 2x per week een sportieve bezigheid!

Aart Vierhouten is auteur van Ik, de wielrenner. Hij schreef samen met Koen de Jong een boek vol praktische tips en wielerwijsheden.